انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی

انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی
 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی و آدرس bidari313.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





 

نقش انقلاب اسلامي در بيداري اسلامي چيست؟

انقلاب اسلامي با تكيه بر قدرت نرم خود كه برگرفته از انديشه، فرهنگ و تفكر اصيل اسلامي است، تغييرات و تحولات اساسي در ساختار و كاركرد نظام بين الملل و رفتار ملت هاي جهان به وجود آورد؛ و با به چالش كشيدن نظم بين الملل و قواعد حاكم بر آن، نشان داد كه ليبراليسم و سوسياليسم هر دو در جهت تسلط بر ملت هاي جهان عملكرده و ماهيت هردوي آنها سلطه جويانه و ماديگرايانه است. درنتيجه انقلاب اسلامي با ترسيم مرز جديدي كه به قول امام(ره) مرز بين مستضعفان و مستكبران بود، جبهه اي جديد در برابر غرب و شرق ايجاد و سبب خيزش دوباره جنبش عدم تعهد و ملتهاي مستقل و نقش آفرين آنها در عرصه روابط بين المل گرديد. انقلاب اسلامي توانست بازيگران نويني را در نظام بين الملل به منصه ظهور برساند كه از جمله آنها جنبشهاي آزادي بخش و ملتها هستند كه به عنوان نقش آفرينان جديد، ديدگاه هاي آنها از توانايي تاثير گذاري بالايي بر دولت ها و روابط بين الملل برخوردار است. اين انقلاب بي نظير به عنوان پديده اي كه بر بنياد ارزش هاي دين با تكيه به روش ها و شيوه هاي نوين دموكراسي، شكل گرفت والگوي جديد از مقاومت و مبارزه با استبداد و استعمار را به نمايش گذاشت، الگوي جديدي از مديريت در عرصه قدرت، سياست و حاكميت را متجلي و شكل جديدي از تاثيرگذاري و متفاوت از كاركرد تاريخي مزبور را بنا نهاد و نوعي از جريان احياگري، بيداري فكري و ايدئولوژيك را سامان داد و هدايت كرد.

در عرصه منطقه اي، انقلاب اسلامي سبب جوشش جنبشهاي اسلامي و آزاديبخش شد همانند جنبش حزب الله كه ساختار كلي نظام جمهوري اسلامي و ولايت فقيه را در درون ايدئولوژي مبارزاتي خود وارد كرد يا جنبش حماس و ... كه وجه مشترك تمام اين جنشبها، الهام گرفتن از فلسفه مبارزاتي انقلاب اسلامي براي پيروزي بود كه طي آن مردم با دستهاي خالي، با مشتهاي گره كرده و با فرياد الله اكبر به پيروزي رسيدند. با ظهور امام خميني و پيروزي انقلاب اسلامي در ايران، مبارزان فلسطيني بار ديگر به اسلام روي آوردند و با الهام از آرمان هاي مطرح شده توسط امام خميني، نهضت جديدي را عليه صهيونيست هاي اشغالگر به راه انداختند كه از درون مايه اسلامي برخوردار بود. اين نهضت آنچنان رشد كرد كه رژيم صهيونيستي و حاميانش را دچار سرگيجه نمود و اكنون موازنه قوا در منطقه به نفع ملت فلسطين درحال تغيير است و ناقوس مرگ و زوال اسرائيل به گوش مي رسد.

از سوي ديگر، انقلاب اسلامي اسلام را به عنوان ديني جامع و متناسب با شرايط روز و داراي ايدئولوژي سياسي عرضه كرد و به صدور معنويت به جهانيان، چهره واقعي اسلام ناب محمدي(ص) را ارايه كرد. به علاوه با ارايه الگوي عملي و نظري از جمهوري اسلامي و نيز ترغيب مسلمانان به همگرايي و وحدت اسلامي، توانست هويت سياسي و ديني جديدي بر اساس ارزشهاي ديني به مسلمانان ببخشد و با زنده نگه داشتن حضور مردم در عرصه هاي مختلف انقلاب، زمينه مشاركت و حق تعيين سرنوشت مردم را فراهم كند. انقلاب اسلامي از آن لحاظ كه توانسته است آرمانهاي خود را به جهانيان عرضه كند و سردمدار جنبش نرم افزاري و قطب فرهنگي و علمي جهان اسلام شود و نيز به عنوان مركز ثقل جهان اسلام، در گفتمان سازي، نظريه پردازي وارايه انديشه انقلابي به صورت جذاب، عملي، كارآمد و منطقي، توفيق نظري داشته است. همچنين توانايي انقلاب در تلفيق دين و سياست، سنت و مدرنيته، روشنفكري و ديانت، معنويت و ماديت، عدالت و آزادي، استقلال و امنيت قابل توجه است.

"جوزف ساموئل ناي" از نظريه پردازان مشهور آمريكا، مبتكر تئوري قدرت نرم و استاد دانشگاه هاروارد اذعان مي نمايد :«ايران، به نماد استقلال تبديل شده است و ارزش هاي مردم خود را ترويج مي كند كه مورد احترام بقيه قرار مي گيرد»

پديده كم نظير "مقاومت" در برابر استبداد داخلي و استعمار و صهيونيسم بين المللي، از آثار مهم انقلاب اسلامي است كه جريان پيشروي كه آرمان هاي انقلابي و اسلامي را به عمق جان ملت هاي عرب نفوذ داد و امروز به خيزش عظيم مردم تونس، مصر، الجزاير، اردن، ليبي و يمن منجر شده است. چنانكه رئيس جمهوري سوريه منشأ قيام كنوني مردم در كشورهاي عربي را انقلاب اسلامي ايران دانسته و در گفت وگو با «وال استريت ژورنال» با اشاره به تحولات مصر و تونس، اعلام مي نمايد: «اين يك عصر جديد است. اما اكنون آغاز نشده است، بلكه با انقلاب ايران (در سال 5137) آغاز شده است»

بي ترديد خيزشي كه جهان عرب را در بر گرفته به تحولي بنيادين در منطقه خاورميانه منتهي خواهد شد، تحولي كه اسلام حرف اول را در آن مي زند. حضرت امام(ره) با نگرش ژرفي كه به شرايط دنياي امروز داشت و با آينده نگري عميق خود، علاوه بر فروپاشي شوروي و بلوك كمونيسم، زوال اردوگاه سرمايه داري غرب را نيز پيش بيني كرده بود. آن رهبر حكيم و دورانديش به خوبي مي دانست كه حاكميت سادات ها و مبارك ها در مصر جز در پرتو قيامي مردمي ريشه كن نخواهد شد؛ بنابراين، در اين باره فرمودند:

«اگر بخواهيد مصر را نجات بدهيد و ديگر ممالك عربى را نجات بدهيد، از دست اين عمال، از دست اجانب، ملت ها بايد قيام بكنند. همه مى دانيم كه جهان اسلام در انتظار به ثمر رسيدن كامل انقلاب ماست، ما از همه كشورهاى زير سلطه براى به دست آوردن آزادى و استقلال، كاملا پشتيبانى مى نماييم و به آنان صريحا مى گوييم كه حق، گرفتنى است، قيام كنيد و ابرقدرت ها را از صحنه تاريخ و روزگار براندازيد. من بارها گفته ام و هم اكنون هشدار مى دهم كه اگر شرق ستم كشيده و آفريقا به خودشان متكى نباشند، تا ابد گرفتارند.» و در بخشي از سخنان ايشان درباره انقلاب آينده مردم مصر آمده است: «من اميدوارم كه ملت هاى ديگر هم توجه بكنند و اقتدا بكنند به اين ملت ايران. ملت مصر اعتنا نكند به اين حكومت جائرى كه اعلام مى كند كه ما هركس اسم از اسلام ببرد سركوب مى كنيم. بدانند كه اسلام در مصر در خطر است و واجب است بر زن و مرد مصرى كه قيام كنند و اين حكومت فاسد را، كه از اول اعلام جنگ با اسلام داده است، سركوب كنند.»

در واقع ايشان قدرت نرم نهفته در انقلاب اسلامي را كه همانا قدرت نفوذ بر دلها است، عامل كارا براي برانگيختن ملت هاي مسلمان براي احياي هويت واقعي خود مي دانستند كه اينك و پس از سال ها، ملت هايي چون مصر و تونس كه فرصتي پيدا كرده اند به دنبال مفاهيم اساسي انقلاب اسلامي ايران همچون استقلال، آزادي و مقابله با غده سرطاني رژيم صهيونيستي روان شده اند. بدين ترتيب، خيزش مسلمانان منطقه حاكي از اوج گيري جنبش عظيم بيداري اسلامي است. و در عصر جديد كه با پيروزي انقلاب اسلامي آغاز گرديده، علاوه بر تغييرات بنيادين در جهان عرب، بايد در انتظار تحولات گسترده اي در ساير بخش هاي جهان اسلام و ساير نقاط جهان باشيم.


نظرات شما عزیزان:

M2M
ساعت16:08---5 اسفند 1390

سلام دوست عزيز
ما يه وبلاگ در مورد دغدغه هاي جَوونا درباره ي ازدواجساختيم كه مطالب جالب و خوبيداره كه فكر كنم براي هممون لازمه. خوشحالميشيم تا يه سري به ما بزنيد:

www.m2mboy.loxblog.com
در ضمن اگه دلتون خواست بي زحمت ما رو به اسم "دغدغه هاي جَوونا در ازدواج" لينك كنيد تا بقيه هم استفاده كنند شماهم بياين و تو قسمت تبادل لينك هوشمند خودتونو به اسم دلخواه خودتون لينك كنيد بهتر نيست؟؟
وبلاگت هم جالب بود 100% تاثير انقلاب اسلامي رو روي بيداري اسلامي قبول دارم حتما دوباره هم مييام


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید این وبلاگ با موضوع انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی نوشته شده و هدف اصلی اشنایی بیشتر با موضوع بیداری اسلامی و نقش جمهوری اسلامی ایران در این باره میباشد امید است که توانسته باشیم قدمی کوچک در این راه برداشته باشیم با تشکر
امکانات وب
ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 29
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 29
بازدید ماه : 146
بازدید کل : 1323
تعداد مطالب : 30
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1